31 грудня (раніше 13 січня) за народною традицією святкується Щедрий Вечір. Це залишок стародавнього дохристиянського звичаю. За християнським календарем — це день преподобної Мелани. У народній традиції ці обидва свята об'єдналися і тепер святкуємо Щедрий вечір, або свято Меланки.
Зранку починали
готувати обрядову кутю — щедру. На відміну від багатої, її можна було
заправляти скороминою (салом або вишкварками). Як і на Святвечір, кутю також
ставили на покуть, куди було покладене кубельце з сіна. Власне, у нього й
ставили горщик із кутею, прикривши хлібом та дрібком солі. По закінченні свят
частину сіна віддавали тваринам, а решту тримали для кубел, де мали нестися
кури чи висиджуватися курчата. На Слобожанщині з цього сіна готували купелі для
немовлят.
Поруч ставили
солом'яного «дідуха». Виготовляли його з першого або останнього зажинкового
снопа. Пучки соломи ув'язували в пишний вінок, знизу солому розділяли на три
купки — ніжки. Кожний прикрашав «дідуха» по-своєму: хто обплітав кольоровими
стрічками, хто уквітчував засушеними квітами тощо. Такий «дідух» був своєрідним
талісманом, оберегом усього роду — дух дідів. У кожній родині поіменно знали й
шанували всіх пращурів аж до сьомого коліна. Вважалося, що душі предків
допомагають родині у господарській діяльності, оберігають від пожеж, зберігають
у родині лад та спокій. Тому в давнину кілька разів на рік улаштовували сімейну
вечерю, на яку запрошували душі померлих родичів. Від Різдва «дідух» стояв на
покуті протягом тижня. Опівночі, напередодні Василя, його виносили з хати. У
цей час душі предків начебто залишають родину і прямують до свого останнього
пристановища. Одну частину «дідуха» спалювали, сповіщаючи цим про народження
нового року. З іншої - робили
перевесла, якими обв'язували садові дерева, щоб наступного літа рясно вродили.
Крім куті, господині пекли млинці
із салом, пироги, готували вареники з сиром, щоб обдаровувати щедрувальників та
посівальників.
З вечора до півночі
щедрувальники обходили оселі: спочатку дітлашня, потім молодь. Парубки в цей
час водили «Меланку», тобто перевдягненого в жіноче вбрання жартівника.
«Меланка» сама не ходила, у неї був свій супровід: «орач» із чепігами від
плуга, «сівач» із сівнею через плечі, «дід» із гарапником, «ведмідь», «коза»,
«журавель», «циган» з «циганкою», «чорт». Ватага ходила по селу із жартами й
сміхом. «Циганка» чіплялася до перехожих із ворожінням, «циган» коні міняв,
«ведмідь» танцював, «коза» грала на скрипці, «журавель» — найвищий парубок —
бив у бубон. Дозвіл щедрувати парубки запитували піснею під вікном:
Ой, господар-господарочку,
пусти в хату
Меланочку. Меланочка чисто ходить,
нічого в хаті не
пошкодить. Як пошкодить, так помиє,
їсти зварить та й
накриє. Добрий вечір!
Водили «Меланку» й дівчата.
Вибирали найкращу дівчину й одягали «нареченою» — вінок, стрічки, багато
намиста. Друга дівчина вбиралася за молодого, що звався Василем. Усі дівчата
були дружками. Дівчата з «Василем та Меланкою» до хати не заходили — щедрували
під вікном. Господарі віддячували щедрувальникам, іноді давали гроші — «Меланці
на вінок». Опівночі, за народним повір'ям, «Меланка» мала одружитися з
«Василем». Цьому святому церква відвела перший день нового року. Тож шлюб
Меланки і Василя символізував перший його крок, упевнений і веселий.
Немає коментарів:
Дописати коментар